De waarde van machine learning voor zorgverzekeraar ONVZ

Presentatie_voorspelmodel

‘Machine learning is overal’. Het is een zin die steeds vaker opduikt in de media en eigenlijk ook wel vrij dicht bij de waarheid ligt. Bedrijven als Spotify, Amazon en Netflix zetten machine learning al in voor business analytics. En die lijst van bedrijven wordt alleen maar langer. Machine learning wordt niet alleen maar in de entertainment- en mediasector ingezet. Ook in de gezondheidszorg, binnen scholengemeenschappen en in de verzekeringsbranche wordt de waarde ervan ingezien. Zo heeft zorgverzekeraar ONVZ ons gevraagd om een voorspelmodel te ontwikkelen op enkel interne data dat aansluit op hun huidige datastrategie. 

 

Machine learning en ONVZ

Machine learning is de wetenschap die zich bezighoudt met het ontwikkelen van zelflerende algoritmes. En dat is precies waar ONVZ zich meer in wilde verdiepen. De vraag vanuit de zorgverzekeraar was dan ook om een voorspelmodel te ontwikkelen. Met als doel om efficiënter te kunnen werken en een specifiek contactmoment met klanten te optimaliseren.

Presentatie voorspelmodel

Na maanden van hard werk is het project onlangs afgerond. Afgelopen woensdag hebben collega’s Sabine en Daisy een presentatie gegeven aan het hele bedrijf over het door hun ontwikkelde voorspelmodel. De resultaten over historische data zijn veelbelovend. Over het uiteindelijke resultaat kan nog niet veel worden gezegd; dit wordt pas duidelijk als het model echt gebruikt gaat worden en de prestaties van het model gemeten kunnen worden.

Workshop MIE 2017

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten over machine learning en wat het voor ONVZ heeft opgeleverd? Kom dan naar het MIE 2017, want daar geven ONVZ en data lab de workshop met als titel  “Pech of ongeval”. Lukt het je niet om te komen? Neem dan voor meer informatie contact met ons op via Jesse Luk of lees hier verder.

Posted on 22 december 2016

Share the Story

Back to Top