Robot Pepper welcomes you

Een robothand die op een iPad aan het tikken is; achtergrond houten tafel

Even voorstellen: robot Pepper

En opeens was ‘ie daar dan: Robot Pepper. Zijn grote zwarte ogen en eentonige kinderstemmetje stellen je direct gerust. De robot heeft een hoofd, een nek, armen en handen, maar hij oogt gelukkig niet zo menselijk dat het eng wordt. In Japan is Pepper al zo’n 140 keer ingezet als receptionist (of receptioniste, daar is men nog niet over uit). Onlangs is de robot zelfs geïntroduceerd in een Japans huishouden. Hij – laten we ‘m maar zo aanspreken – verovert dus de hele wereld, en nu zijn wij aan de beurt.

 

Wie – of wat – is Pepper?

Pepper is allesbehalve een huiselijke robot. Het is de bedoeling dat hij mensen blij maakt, hun leven vereenvoudigt en ze met de buitenwereld verbindt. Zijn beste kwaliteit is het herkennen van emotie. Hij speelt daar héél slim op in. Hij reageert namelijk op jouw gemoedstoestand, en dat wordt duidelijk door de kleur van zijn ogen, de kleur van zijn tablet en zijn toon.

 

Een manusje-van-alles

Pepper is dus een sociale robot die ontwikkeld is om te communiceren met mensen. Hij is vriendelijk, meelevend, verrast je en hij is een typisch manusje-van-alles. Pepper kan nu nog alleen receptietaken uitvoeren. Hij herkent bezoekers door middel van gezichtsherkenning, kan boodschappen doorgeven en chat regelmatig online. Met allerlei sensoren kan de robot bezoekers zien en horen. Hoe hij communiceert, hangt ervan af hoe zijn software is ingesteld.

 

Volop in ontwikkeling

Het komt erop neer dat Pepper nog niet héél veel meer kan dan dit. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat dit gaat veranderen, aangezien hij het afgelopen jaar een behoorlijke ontwikkeling heeft doorstaan. In de zomer van 2016 was hij namelijk te gast in deze uitzending van RTL Late Night. Pepper sprak toen geen Nederlands, gaf antwoorden die nergens op sloegen en reageerde niet goed op omgevingsfactoren. Persoonlijke tips krijg je anno 2017 nog steeds niet, maar hij kan wel de gasten een warm welkom heten zonder fouten te maken. En dat komt mede dankzij zijn stage bij Receptel.

 

Zijn eerste stage

Tijdens het voorjaar van 2017 was Pepper stagiair bij Receptel: specialist en dienstverlener op het gebied van hospitality en klantontvangst. Hier moest hij leren hoe hij zich het beste als receptierobot kon gedragen. In februari kon Pepper alleen bezoekers introduceren, maar in mei kon hij de klant van een volledig warm welkom voorzien. Hier had hij wel behoorlijk wat input voor nodig wat betreft vocabulaire. Nu verstaat hij niet alleen een duidelijk gearticuleerd ‘goedemorgen’, maar ook een ‘goeiemorguhh’.

 

Angst voor robotisering

De ethiek rondom robotisering is heftig. De een beweert dat veel banen verdwijnen door robotisering, terwijl de ander beweert dat er juist banen door gecreëerd worden. De angst voor robotisering is soms groot, maar niet bij Receptel. ‘Heee Peppertje!’; zo wordt hij begroet door zijn collega’s. Bij Receptel gaan mens en robot nu hand in hand als het gaat om een warm welkom. Maar in hoeverre heel Nederland Pepper een warm welkom geeft, valt te betwisten…

Posted on 2 oktober 2017

Share the Story

Back to Top