Winkelen in de stad door thuis te blijven: het kan met virtual reality!

Een kledingwinkel die vervaagd wordt weergegeven

Offline versus online winkelen

Met online shoppen zijn we allemaal wel bekend. Op websites zoals bol.com hoef je maar één trefwoord in te typen, en het gewenste product komt tevoorschijn. Maar één belangrijk aspect ontbreekt: de ultieme winkelervaring. De aantrekkelijke etalages, een grote hoeveelheid producten tegelijkertijd op je netvlies en de overige aspecten die van winkelen een echte beleving maken, zijn ver te zoeken. Maar als je in real-life winkelt, kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. De unieke ervaring en het gemak lijken maar niet samen te gaan. Er is echter één fenomeen dat dit wél samen kan laten gaan: virtual reality shopping.

 

Waan je in de winkel vanaf je eigen bank

Je hoort de laatste tijd steeds meer over de Virtual Reality-bril. Je zou denken dat deze een grote rol speelt bij games en entertainment, maar de bril komt steeds vaker voor in ons alledaagse leven. Onderzoekers hebben er bewust voor gekozen om dit te doen, omdat het bijvoorbeeld voor een veel intensere productbeleving zorgt. Als je je bril opzet, kom je terecht in een virtuele 3D-wereld waarin je tussen de schappen doorloopt en je je favoriete kleding kunt passen. Je kunt je maten doorgeven, daarna ‘voor de spiegel gaan staan’ en vervolgens vanuit diverse hoeken bekijken hoe de outfit je staat. De emotionele impact hiervan is zo groot, omdat het gemak van winkelen wordt gecombineerd met de ervaring van ‘in een winkel zijn’. Tevens sluit de Virtual Reality-bril je letterlijk en figuurlijk af van de buitenwereld. En dit is precies wat retailers willen; de drempel om iets te kopen flink verlagen.

 

De Virtual Reality-bril

De bril (de zogeheten head-mounted display) omsluit je ogen volledig. Het lijkt echt net alsof je in een andere wereld bent. Dankzij het ingebouwde scherm krijg je de getoonde beelden direct op je netvlies te zien. Vervolgens kun je via head-tracking rondkijken door je hoofd te bewegen. Het beeld beweegt dus met je mee als je naar links of naar rechts kijkt. De bril is 3D, interactief en 360 graden.  Er is zelfs een speciaal accessoire in ontwikkeling dat jouw stappen vertaalt naar bewegingen in de virtuele wereld.

 

Van een paar tientjes tot een fors bedrag

Virtual Reality-brillen zijn niet helemaal nieuw, maar het concept staat nog wel in de kinderschoenen. Zo kun je al een tijdje goedkope VR-brillen kopen die je makkelijk aan kunt sluiten op je telefoon. Miljoenen mensen hebben al een goedkope bril, die verrassend goed werkt voor kortdurende belevingen in Virtual Reality. Maar je hebt ook de serieuze versies, zoals de Oculus Rift, de HTC Vive en de Playstation VR. De Oculus Rift is veruit de bekendste. De bril is nog steeds in ontwikkeling als het gaat om de hardware en software. Door middel van extra sensoren kan nauwkeuriger worden bepaald hoe mensen zich door een ruimte bewegen. Bovendien moet het ingebouwde 3D-geluid zorgen voor een extra dimensie. En als je een beetje duizelig wordt, voelt de bril dit ook aan en speelt hier op in.

 

Augmented Reality

Een fenomeen waar al langer gebruik van wordt gemaakt, is Augmented Reality. Bij Augmented Reality wordt namelijk gebruikgemaakt van echte beelden in combinatie met animaties en grafieken. Je krijgt hierdoor meer het gevoel dat het virtuele gedeelte thuishoort in het beeld dat je ziet. Je bent je bewust van de visuele informatie. Bij Virtual Reality is er allesbehalve visuele informatie aanwezig, zodat het echt lijkt alsof je in een andere wereld bent beland. Net echt.

 

De gevoelige kant van data

Men houdt zich tegenwoordig dus meer bezig met de ‘empatische’ manier van data verwerken. Data analyse op een draaglijke manier. VR technologie wordt steeds vaker gebruikt om Big Data letterlijk binnen te stappen, zodat je je kunt wanen in de eindeloze datasets. Tevens wordt er meer gebruikgemaakt van visualisatie, waardoor de data begrijpelijker wordt. Daarnaast is het systeem zo ontworpen dat het signaleert wat de maximale hoeveelheid data is die je tot je kunt nemen. De VR-bril heeft hier precies door wanneer er vermoeiing optreedt of wanneer de aandacht verslapt, en past aan de hand hiervan de datastroom aan. Of dit nou kleding is of cijfertjes zijn…

 

Niet alleen maar positief

Zijn alle aspecten van een Virtual Reality-bril alleen maar positief? Nee. Je sluit je namelijk letterlijk en figuurlijk af van de buitenwereld en komt terecht in je eigen digitale belevingswereld. In worstcasescenario shopt iedereen over 100 jaar alleen vanaf de bank en is het sociale isolement behoorlijk toegenomen. Daarnaast zijn de gezondheidseffecten nog niet onderzocht; wél staat vast dat je er soms duizelig door kunt worden. Verder zijn er behoorlijk wat ethische discussies gaande over de VR-bril. Je kunt nu namelijk vliegen als een vogel, tijdelijk in het lichaam van iemand anders kruipen en onlangs zijn er ook VR-brillen voor kippen gelanceerd. Zo wanen kippen zich in een wereld vol met andere Virtual Reality kippen en voelen ze zich niet meer eenzaam. Of dit te ver gaat, is aan jou..

Posted on 16 oktober 2017

Share the Story

Back to Top