Augmented reality: wat is het en wat kun je ermee?

Meubels in een woonkamer; dit moet augmented reality voorstellen

Je interieur bij elkaar swipen: het kan!

Augmented reality is een veelgehoorde term, maar de exacte betekenis blijft lastig. Met behulp van een voorbeeld leggen we de term voor je uit. Meubelketen Ikea heeft dit najaar een nieuwe app gelanceerd. De app IKEA Place stelt je in staat om een opname te maken van een ruimte in je huis. Vervolgens kun je items uit de digitale catalogus selecteren en deze ‘toevoegen’ aan de ruimte. Zo kun je precies zien of een bepaald meubelstuk goed in jouw interieur past zonder dat je je eigen meubels hoeft te verplaatsen. Op deze manier kunnen consumenten ervaren of bepaalde producten bij hun interieur passen vóór het eventuele aankoopmoment.

Wat is augmented reality?

Augmented reality lijkt op virtual reality, maar is net even anders. Bij augmented reality wordt er informatie over de werkelijkheid heen gelegd. Je ziet dus nog alle mensen en voorwerpen om je heen, alleen worden hier extra elementen aan toegevoegd door een computer. Deze extraatjes zijn met het blote oog onzichtbaar; deze zie je alleen als je een ruimte bijvoorbeeld via je smartphonecamera bekijkt. Je ‘kijkt’ als het ware door de zoeker van je camera. Dit is mogelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van een zogenaamde marker. Dit kan een streepjescode, QR-code of andere unieke afbeelding zijn, zodat de app weet welke extra gegevens er op het scherm getoond moeten worden. Tevens krijgt de consument de mogelijkheid om interactief aan de slag te gaan met de toegevoegde elementen. Daarom is het belangrijk dat een smartphone beschikt over een goede camera, een sterke processor en stabiele internetverbinding.

Een woonkamer die ook wordt getoond door een smartphone met daarvoor een virtuele stoel

De nieuwste app van IKEA: IKEA Place

Back to the fifties

Je zou het niet zeggen, maar augmented reality bestaat al sinds de jaren 50. Augmented reality werd toentertijd vooral gebruikt in de televisiewereld. Denk hierbij aan het toevoegen van voebalscores of quizpunten aan beelden. Augmented reality werd tevens gebruikt voor camera’s; voorbeelden hiervan zijn gegevens over de diafragma, de sluitertijd en de lichtintensiteit op een scherm. Vanaf de jaren 90 werd augmented reality gebruikt in gevechtsvliegtuigen en tegenwoordig wordt het zelfs gebruikt in auto’s. Maar het blijft niet alleen bij auto’s, smartphones, televisies en camera’s. Er zijn momenteel ook oordopjes, contactlenzen en andere draagbare accesoires met augmented reality functies.

Augmented reality in de praktijk

Augmented reality kan dus voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Hieronder enkele voorbeelden uit de praktijk op een rijtje gezet:

– Ondersteuning bij medische operaties, zoals de visualisatie van verborgen objecten

– Navigatietoestellen in voertuigen

– Virtuele objecten in musea en tentoonstellingen, bijvoorbeeld pretparkattracties en computerspellen

– Vlieg- en autosimulatie

De voorwaarden

Augmented reality kun je dus op eindeloos veel manieren toepassen. Wil je augmented reality echter laten slagen voor een groot publiek, dan moet het aan enkele eisen voldoen.

1. Augmented reality moet betaalbaar zijn – én blijven – voor de consument

2. Augmented reality moet redelijk eenvoudig van aard zijn, aangezien dit systeem wordt gebruikt door de gemiddelde consument

3. Het systeem moet kunnen samenwerken met andere applicaties op de smartphone

4. Het systeem moet continu innoveren en inspelen op nieuwe ontwikkelingen

5. Tracking: de omgeving moet ‘live’ worden bijgehouden via de camera

Maak het onmogelijke mogelijk

Augmented reality is dus een verzamelnaam voor alle technieken waarbij de virtuele wereld met de echte wereld wordt gecombineerd. Er kan een extra dimensie worden gegeven aan de beleving van de consument. Maar die beleving is pas compleet als de consument niet wordt gestoord door omgevingsfactoren. Het kan namelijk zo zijn dat het steeds door de camera kijken als storend wordt ervaren. Daarom is de kans groot dat de smartphone bij lange na niet de laatste ontwikkeling zal zijn wat betreft augmented reality.

Want to know more?

Ben je benieuwd naar wat wij nog meer in petto hebben als het gaat om data science? Neem dan contact op met Jesse Luk via jesse@tottadatalab.nl. Je kunt natuurlijk ook even bellen naar 020 514 1328.

Posted on 8 november 2017

Share the Story

Back to Top