Clickstream analyse: wat is het en hoe werkt het?

Eén treinspoor dat opsplitst in twee treinsporen

Van enquêtes naar digitale ‘spionage’

Hoe achterhaal je de behoeftes van de klant? Een populaire optie is het gedrag van klanten op jouw website analyseren. Je kijkt wat klanten doen op jouw website, zonder dat ze dit doorhebben. Hier zitten wat ethische dilemma’s aan verbonden, maar je hebt wél zicht op wat klanten doen. En uit deze zogenaamde clickstream analyse kun je behoorlijk veel relevante conclusies halen.

Wat is clickstream analyse?

Het gedrag van jouw websitebezoekers kun je in kaart brengen met een clickstream analyse. Dit betreft het verzamelen, analyseren en rapporteren van het ‘pad’ dat de bezoeker bewandelt op jouw website. Denk hierbij aan de pagina’s waarnaar een bezoeker navigeert en in welke volgorde dit gebeurt. In principe kunnen we een onderscheid maken tussen twee typen analyses als het gaat om clickstream:

  1. De traffic analyse. Hier analyseer je op serverniveau. Je bekijkt bijvoorbeeld hoeveel pagina’s er worden geladen, hoe lang dit duurt, hoe vaak de gebruiker van website wisselt en hoeveel data er is verzonden voordat de bezoeker naar een volgende pagina klikt.
  2. De e-commerce analyse. Hier wordt de clickstream data gebruikt voor economische doeleinden. Er wordt gekeken hoe effectief jouw website is als het gaat om businessdoeleinden. Hierbij wordt bijvoorbeeld bekeken op welke pagina een bezoeker blijft ‘hangen’, welke aankopen de bezoeker doet, of er producten uit het virtuele winkelmandje worden verwijderd, op welke manier de bezoeker de betaling uitvoert en of de bezoeker gebruikmaakt van een kortingscode.

Het doel van clickstream analyse

Clickstream wordt met name geanalyseerd om webactiviteiten te bekijken, software te testen, marktonderzoek te doen of de productiviteit van werknemers in kaart te brengen. Omdat er met clickstream analyse oneindig veel data kan worden gewonnen over klanten, maken veel bedrijven hier gebruik van. Daarbij betrekken ze dan ook tools zoals Hadoop. Op deze manier kan de data namelijk makkelijker worden geïnterpreteerd en kunnen er specifieke conclusies worden getrokken over klantgedrag. Er wordt echter wel aangeraden dat bedrijven verder kijken dan een clickstream analyse. Een optimaal resultaat kan worden verkregen wanneer het wordt gecombineerd met een traditionele vorm van marktevaluatie.

Waarom accepteer je cookies?

Elke keer als er een klik plaatsvindt op jouw website, wordt er een signaal doorgegeven. Elke klik bevat zowel een tijdsindicatie als een indicatie van wat de gebruiker deed. Heb je je ooit afgevraagd waarom jij de zogenaamde cookies moet accepteren voordat je een website betreedt? Misschien kun je het al raden, maar door toestemming te geven wordt een tekstbestand op jouw computer geplaatst waarin informatie wordt opgeslagen. Deze informatie betreft jouw gedrag op de website. Na de verzameling van al deze data worden er diverse businessmodellen opgesteld waarmee de data geanalyseerd wordt. Er zijn behoorlijk wat (online) tools en pakketten die je daarmee kunnen helpen, waarvan Google Analytics een bekend voorbeeld is.

De voorbeelden op een rijtje

Maar wat kunnen die signalen dan zeggen over het websitegedrag? We hebben hieronder alles voor je op een rijtje gezet:

-Hoe mensen op jouw website terecht zijn komen

-De natuurlijke en betaalde zoekvragen/zoektermen die hen op jouw website bracht

-De meest populaire producten, pagina’s en secties op jouw website

-Waar bezoekers op jouw website naar zoeken

-Wat bezoekers aantrekkelijk vinden, bekijken of naleven

-Wanneer bezoekers geld overmaken, een betaling annuleren of bevestigen

-Naar welke website ze toe gaan als ze jouw website verlaten

Big brother is watching you

Het gebruiken van clickstream data vindt echter niet iedereen acceptabel. Er is een behoorlijke discussie gaande over de privacy van websitebezoekers. Eén van de oorzaken hiervan is het feit dat diverse Internetproviders hun clickstream data doorverkopen om hun eigen winst te verhogen. Hoewel de clickstream analyse niet direct individuen identificeert, is het tot op zekere hoogte mogelijk om indirect de specifieke gebruikers te identificeren. De meeste mensen zijn zich hier niet bewust van. Dit is één van de redenen waarom de Privacy Impact Assessment per 25 mei 2018 verplicht wordt voor alle bedrijven die met persoonsgegevens werken.

Maximaal klantinzicht

Clickstream analyse wordt al jarenlang gebruikt om iemands individuele gedrag te bepalen en te begrijpen. De afgelopen jaren is de techniek echter heel populair geworden bij online retailers, mede dankzij de toegenomen concurrentie. Als je je concurrentie voor wil zijn, maak je slim gebruik van de inzichten die clickstream data je hebben opgeleverd. Tools zoals Hadoop en MapReduce kunnen dit proces versterken, waardoor je het maximale uit jouw klanten haalt. Er wordt nu betekenis gegeven aan iets wat oorspronkelijk betekenisloze data was. En dit kan jouw organisatie méér opleveren dan je zou verwachten.

Want to know more?

We organiseren regelmatig Kennis Bytes. Tijdens deze externe kennisdelingen wordt een datagerelateerd onderwerp uitgebreid behandeld door één van onze data scientists. Elkaar inspireren, jezelf blijven ontwikkelen en altijd nét iets meer willen weten. Daar draait het om!

Wil je meer weten over onze Kennis Bytes en erachter komen wanneer de volgende sessie wordt georganiseerd? Kijk dan snel hier: https://www.tottadatalab.nl/2018/06/19/alles-weten-kennis-bytes/

Posted on 15 november 2017

Share the Story

Back to Top