De kracht van marketingtechniek morphing

Een laptop en winkelwagentje op tafel; er is online gewinkeld door middel van morphing

Online klantgedrag

Het gedrag van klanten – zowel online als offline – bevat heel veel informatie over hun voorkeuren. Daarom is het ideaal om het klantgedrag vast te leggen, zodat je hier slim op kunt inspelen. Het online gedrag van een klant kan bijvoorbeeld worden vastgelegd in een clickstream. Deze clickstream bevat alle click- en zoekopdrachten van een bepaalde klant. Door de technologische vooruitgang van de afgelopen jaren, wordt het voor bedrijven ook steeds makkelijker om gegevens op te slaan in een clickstream. Met deze informatie over klanten kun je eindeloos veel doen, waarvan morphing een populaire optie is.

 

Morphing

Morphing is een techniek die haar oorsprong vindt in de entertainmentindustrie van de jaren 80. Sinds een paar jaar wordt morphing echter ingezet met een ander doeleinde, namelijk online marketing. Met morphing kunnen visuele elementen op jouw website worden aangepast aan het gedrag van een specifieke klant. Denk bij visuele elementen aan advertenties, banners, de look-and-feel en de lay-out van jouw website. De visuele weergave wordt afgestemd op het online surfgedrag van de consument, zonder dat diegene dit doorheeft. Het is dus mogelijk om een beeld stap voor stap over te laten gaan in een ander beeld, zonder dat de visualisatie sterk verstoord wordt. Op deze manier kan de informatie over het surfgedrag van de klant direct worden gebruikt om de visualisatie van de website aan te passen. Een zeer impulsieve klant krijgt dus een andere website-indeling te zien dan een terughoudende klant die nog overtuigd moet worden.

 

Morphing is de toekomst

Je speelt dus slim in op de individuele behoeften van jouw klanten, waardoor ze maximaal geprikkeld worden. Eerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat morphing de click-through rate op bijvoorbeeld advertenties aanzienlijk kan verhogen. Mocht je meer willen weten over deze marketingtechniek, dan kun je het paper ‘Morphing Banner Advertising’ bekijken.

Posted on 12 december 2017

Share the Story

Back to Top