Blue Field Agency neemt Totta data lab, Totta Research, Link Design en Immense over

Overname Bluefield

Marketingbureau Blue Field Agency heeft bekendgemaakt dat Totta data lab, Totta Research, Link Design en Immense voortaan opereren onder de vlag van Bluefield. Dit najaar zullen de bedrijven – alle gevestigd in Amsterdam – verhuizen naar één gezamenlijk pand in onze hoofdstad; een iconisch, goed bereikbaar pand aan de ring, met een fenomenaal uitzicht over Amsterdam.

Met de overnames is Bluefield direct een van de grootste bureaus in Nederland op het gebied van data, design en technologie. Het nieuwe Bluefield combineert vijf vakgebieden: (marketing)strategie, technologie, design, onderzoek en data science. Deze combinatie leidt tot een unieke en sterke marktpositie voor Bluefield als fullservicebureau met complete end-to-end oplossingen. Alle aspecten van de customer journey zijn nu onder één dak te vinden, en alle 110 medewerkers gaan intensief samenwerken om ‘accountable growth’ voor klanten te realiseren. Doordat Bluefield nu alle expertises in huis heeft, kan ze volledig invulling geven aan de ambities van haar relaties. Bluefield is dé partner voor bedrijven in Healthcare, Retail, FMCG, E-commerce en overheid. Met een vestiging in München wordt tevens de Duitstalige markt goed bediend.

Een unicum onder de overnames 

Het onderscheidende kenmerk van de overname is dat de vijf bedrijven diensten aanbieden die bijdragen aan ‘accountable growth’ van haar relaties. Alle vijf bedrijven zijn en blijven expert binnen hun vakgebied, én zullen elkaar versterken. De vijf vakgebieden worden gelabeld onder drie pijlers: Business Insights & Analytics, Data Science, Machine Learning & Technologie en Strategie, Design & Consultancy. Deze optimale mix van disciplines draagt bij aan ‘accountable growth’ voor haar relaties.

‘Accountable growth’ staat volgens Bluefield voor het meetbaar en beheersbaar realiseren van groei voor opdrachtgevers. Geen loze media- en marketingvariabelen, maar werkelijke bijdragen aan de (groei)doelstelling van een onderneming of instelling. Dat bereikt Bluefield door de inzet van data, research, insights, technologie, design en marketing.

Proposities

Bluefield helpt haar relaties met verschillende proposities:
1. Met “data at the center” helpt Bluefield haar relaties bij de digitale transformatie. De Business Blue Print (BBP) geeft richting aan verbetertrajecten en interventies om ‘accountable growth’ te realiseren.  

2. Op tactisch niveau optimaliseert Bluefield marketing investeringen naar hun werkelijke bijdrage aan het bedrijfsresultaat. Het mechanisme noemt Bluefield de Marketing Business Case (MBC).

3. Met Marketing as a Service (MAAS) faciliteert Bluefield marketingorganisaties met state of the art technologie, kennis en operationele ondersteuning binnen marketingteams van haar relaties. Zo verlaagt Bluefield de druk op de organisatie en faciliteert ze de ambitie van de onderneming.

Van ‘business thinking’ naar ‘design thinking’

Voor Bluefield is het traditionele, lineaire denken (‘business thinking’) van bedrijven niet meer van deze tijd. Bluefield realiseert resultaat door anders naar problemen te durven en kúnnen kijken. Het bureau slaat een nieuwe weg in: ‘’Het is de hoogste tijd om op een andere manier te kijken naar marketing, design en promotie. We moeten niet denken in oplossingen alleen, maar in meetbare resultaten’’, aldus Ulke Verkerk, Founder & CEO van Bluefield. Daarnaast is ‘design thinking’ een noodzakelijke randvoorwaarde voor het bereiken van ‘accountable growth’. “Een uitdaging kent niet slechts 1 oplossing. Je moet continu kunnen bijsturen, testen, meten en verbeteren.’’

De overnamestrategie

“De tijd is rijp voor internationale groei om onze datagerichte servicepropositie verder te kunnen uitrollen”, aldus Erik Klein Nagelvoort, Chief Strategy Officer van Bluefield. “Dat we deze bureaus hebben kunnen overnemen is geen toeval; we werken al reeds geruime tijd intensief samen. Nu is de tijd om ook werkelijk samen te gaan en te bouwen aan de toekomst. De technologie die wij ontwikkelen stelt ons in staat om werkelijk invulling te geven aan onze ambitie: het verschil maken voor onze relaties ”.

De volledige campagne journey onder controle

“Totta data lab is gespecialiseerd in het ontwikkelen van diepgaande machine learning en artificial intelligence oplossingen. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld algoritmes om productvoorkeuren te voorspellen, zodat conversies in mailcampagnes een boost krijgen’’, aldus Jesse Luk, Senior Accountmanager bij Totta data lab. ”Het algoritme is echter slechts één onderdeel van de campagne journey. Sinds de integratie met Bluefield zijn we in staat de hele campagne journey op te pakken en zelf de regie te hebben over alle onderdelen hiervan. Hierdoor kunnen we onze klanten end-to-end ontzorgen en ze volledig ondersteunen bij het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Bluefield biedt een variëteit aan complementaire diensten, allemaal data driven en fact-based minded. Daarbij hebben we sinds de eerste tafelgesprekken over de integratie, al een heel prettig gevoel bij elkaar. Voor data lab is dit daarom een fantastische stap die ons professioneler en sterker maakt.’’

‘’Ik verwacht dat onze nieuwe gezamenlijk propositie onze groei versnelt. Dat merk ik nu al. Tijdens de eerste 4 weken van het overnameproces hebben we met elkaar al 5 nieuwe (internationale) opdrachtgevers binnengehaald. Daarnaast beschikken we nu opeens over veel campagnedata, terwijl we eerst afhankelijk waren van een opdrachtgever. Wij zijn al bezig om daar met artificial intelligence de eerste learnings uit te trekken. Op korte termijn zullen we hierdoor in staat zijn om marketingcampagnes nog effectiever in te richten en winstgevender te maken. Dit gaat onze waarde voor onze opdrachtgevers een gigantische boost geven.”

Pride Capital Partners acteert als financiële partner in de verdere buy & build strategie van Bluefield. Pride Capital Partners financiert ondernemingen met een schaalbaar en recurring periodiek businessmodel in de software- en IT-markt.

Bekijk snel de nieuwe website: www.bluefield.eu.

Posted on 20 september 2019

Share the Story

Back to Top